„O desať minút už musíme vyraziť“ – Aj u vás doma trvá týchto desať minút aj polhodinu? Deti do určitého veku nemajú predstavu o čase. Poďme ich to naučiť. Pomôže vám jednoduchých 5 tipov, ako deti naučiť hodiny.
Ako deti naučiť hodiny – Kedy je ten správny čas?
Počas dňa skontrolujeme čas mnohokrát. Pozrieme sa na hodinky na ruke, alebo na displej mobilu. Aj my sme sa však raz museli určovanie času naučiť. Na to, aby sme začali riešiť otázku, ako deti naučiť hodiny, sa musíme najskôr zamyslieť nad tým, či už na to majú ten správny vek. Určovanie času si totiž vyžaduje určité zručnosti – najmä matematické schopnosti, ale aj spájanie súvislostí.
Ideálnym vekom, kedy je dieťa pripravené porozumieť princípu analógových, teda ručičkových hodín, je vek 6 – 7 rokov. Je to vek, kedy dieťa nastupuje do školy a kedy začína chápať plynutie času. A hoci väčšina prváčikov ešte nemá svoj vlastný mobil, kde by vedeli postupne sledovať aj čas, predsa len sa už musia začať orientovať aj v určitých časových intervaloch. Osvojujú si trvanie jednej vyučovacej hodiny, trvanie prestávky a keď prídu na rad päťminútovky, tak aj tieto krátke časové úseky.
Ešte kým začneme
Dieťa sa v škole naučí čísla, čo je predpokladom na to, aby vedelo odčítať čas z hodín. Pred samotným začiatkom učenia sa hodín je dôležité, aby dieťa chápalo, že čas sa delí na menšie jednotky. Na určovanie času idú v škole postupne. Najskôr si osvoja, koľko trvá jedna hodina, potom polhodina, neskôr päť minút a jedna minúta. Kým teda začneme, naučme deti najprv rozdelenie jednej hodiny na menšie časti. Môžeme použiť napríklad kuchynský časovač. Dohodnime sa, že ho zapneme na minútu. Keď uplynie a časovač vydá zvuk, dieťa sa naučí, koľko táto jedna minúta trvá. Potom prejdime na desať minút. Neskôr ho nastavme na hodinu. Určovanie hodín je abstraktná zručnosť, ktorá si doslova vyžaduje čas. Buďme preto trpezliví.
Ako naučiť deti hodiny? 5 krokov k správnemu určovaniu času
Na to, aby sme sa s deťmi začali učiť určovať, koľko je hodín, musí dieťa vedieť rozpoznať číslice od 1 do 12. Neskôr aj všetky čísla do 60 – a malo by vedieť do tohto čísla aj napočítať. Dobrou pomôckou sú papierové hodiny s pohyblivými ručičkami, na ktorých si deti môžu skúšať a trénovať určovanie hodín.
1. Podajte si ruky s ručičkami
Čo je teda prvým krokom, ako naučiť deti hodiny? Vysvetlime im všetky súčasti hodín. Oboznámme ich s tým, že hodiny majú dlhú minútovú ručičku, kratšiu hodinovú ručičku a ešte aj sekundovú ručičku, ktorú vidíme hýbať sa. Môžeme s deťmi chvíľu pozorovať naše hodiny v kuchyni, alebo analógové hodinky, ktoré máme na ruke. Určite ich zaujme aj počúvanie, ako hodinky tikajú. Ukážme im, ako sa ručičky hodín hýbu, akým smerom idú, ktorá sa hýbe častejšie.
„Padla si. To nič nie je. Nehuč!“ – ako reagovať, keď dieťa spadne?
2. Určujeme celú hodinu
Pre dieťa je spočiatku najjednoduchšie naučiť sa, ako sa určuje celá hodina. Vtedy je veľká ručička vždy na čísle 12 a malá ručička ukazuje napríklad na číslo 4. Vtedy sú štyri hodiny. Presuňme malú ručičku na iné číslo a povzbuďme dieťa, aby prečítalo, koľko je hodín. Trénujme si to takto spolu každý deň, a dieťa to pochopí.
Urobme z učenia zábavu, nenúťme dieťa nasilu a pokúsme sa zachovať si trpezlivosť. Môžeme dieťa napríklad vziať do papiernictva a nechať ho, aby si ono samé vybralo papierové hodiny s dizajnom, ktorý sa mu páči. Alebo si papierové hodiny môžete s deťmi vytvoriť aj doma. K jednotlivým číslam môžete napríklad nalepiť alebo nakresliť obrázky činností, ktoré vtedy spolu doma robíte (vstávanie, obed, prechádzka, čítanie knižky, uloženie na spánok… ) Ak má dieťa rado tvorenie, vlastnoručne vyrobené hodiny ho budú azda najlepšie motivovať.
3. Čo je to polhodina?
Ďalším krokom, ako naučiť deti hodiny, je vyjadrovanie polhodiny. Pre dieťa to môže byť trošku mätúce, pretože kratšia ručička vtedy nesmeruje priamo na jedno číslo, ale je niekde za ním. Čo však dieťa rýchlejšie pochopí, je poloha veľkej ručičky. Vysvetlime deťom, že pri polhodine je veľká ručička hodín vždy na čísle 6. A ako teda prečítať čas? Malá ručička nám ukazuje, ktorá hodina sa blíži. Vždy prečítame to číslo, ktoré smeruje v ciferníku ďalej. Dobrým tipom pre deti na určovanie polhodiny je farebné rozdelenie ciferníka.
4. Cesta po piatich paličkách
Keď už dieťa zvládne určiť celú hodinu a aj polhodinu, môžeme prejsť k ďalšiemu kroku – naučiť sa postupovať po piatich minútach. Ukážme deťom, že na ciferníku vedie od jedného čísla k druhému 5 paličiek. Vysvetlime im, že je to 5 minút. Nemusíme sa nikam ponáhľať. Môžeme najskôr naučiť deti určovať čas po piatich minútach iba do čísla 30, teda do polhodiny. Ďalšie určovanie času zväčša dokážu zvládnuť až deti po siedmom roku života.
5. Od polhodiny k hodine
Určovať čas od polhodiny vyššie si už vyžaduje prax a viac zručností, preto môže chvíľu trvať, kým sa to dieťa naučí. Prečítať čas, ako napríklad 3:55 alebo 5:40, môže deťom spôsobovať problémy, pretože postavenie ručičiek sa im zdá nezrozumiteľné. Určite si na učenie tohto posledného kroku vyhraďte dostatok času. Zamerajte sa na praktické pozorovanie, ktoré deťom mnoho ukáže. Sledujte spolu, ako sa ručička hodín pomaly posúva od jedného čísla k druhému. Upozornite dieťa na to, keď ručička prekročí číslo 12 a „oslávte“ spolu začiatok ďalšej hodiny J Super tipom je postaviť hodiny do roly pizze. Rozdeľte ciferník na kúsky pizze a ukážte deťom, že ručička sa ešte nenachádza v ďalšom trojuholníčku.



