Podvodných e-shopov z roka na rok stále pribúda, na čo pravidelne upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) aj média, a to najmä v období pred Vianocami. Napriek tomu sa stále mnohí ľudia, nechajú oklamať predovšetkým s vidinou ušetrenia peňazí. Existuje však viacero indícii, ktoré nasvedčujú tomu, že sa jedná o nedôveryhodný e-shop.
Ako rozoznať nedôveryhodný eshop
1. Podozrivo nízka cena
Prvým faktorom je až nápadne nízka cena oproti konkurencii. S nereálne nízkou cenou sa stretnete najmä na stránkach, ktoré fungujú ako online trhovisko, čiže figurujú len ako sprostredkovateľ predaja produktov zväčša z Číny. Tu sa často stáva, že dostanete nekvalitný produkt, ktorý ani nezodpovedá obrázku na stránke alebo v horšom prípade vám produkt nepríde vôbec (a ani vám samozrejme nevrátia peniaze). Tu SOI upozorňuje na na stránky bonky.sk a suprisimo.sk
2. Stránka s falzifikátmi
Ďalšou kategóriou sú zas podvodné značkové e-shopy, kedy je názov podvodnej stránky podobný originálnemu e-shopu, čo si zákazník často vôbec nemusí všimnúť. Pokiaľ je však rozdiel v cene viac ako 20-30%, ide s najväčšou
pravdepodobnosťou o falzifikáty.
Tu SOI upozorňuje na stránky originál predajca vivobarefoot.sk – nedôveryhodný e- shop vivobarefoot-sk.sk originál predajca merrellstore.sk – nedôveryhodný e-shop merrellshopsk.sk
3. Platba výlučne vopred
Spozornieť treba aj vtedy, ak internetový obchod ponúka iba 1 spôsob platby a to platbu výlučne vopred. Väčšina e-shopov dáva totiž zákazníkom možnosť platiť aj pri doručení tovaru čiže na dobierku. Ak už aj nie je iná možnosť, určite nezadávajte údaje z karty priamo na stránke, dôveryhodné e-shopy využívajú pre platbu kartou tzv. platobné brány.
4. Chyby v texte stránky
Nedôveryhodný e-shop môžete odhaliť aj zlou gramatikou alebo štylizáciou, kedy je zjavné, že sa jedná o preklad cez internetový prekladač, a teda nejde o slovenského prevádzkovateľa. Nenechajte sa pomýliť ani tým, ak je stránka v slovenskom jazyku a má slovenskú doménu .sk, lebo aj vtedy sa môže jednať o zahraničného prevádzkovateľa. SOI na svojej stránke preto apeluje na to, že ak sa jedná o prevádzkovateľa z inej krajiny, má obmedzené možnosti a nemôže blokovať ani zakázať stránku a ani vymáhať vrátenie platby za nedodaný tovar. Netreba zabúdať ani na to, že u zahraničného prevádzkovateľa je komplikovanejšie uplatniť si právo na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 14 dní ako aj riešenie samotnej reklamácie.
Tehotenské – kedy vzniká tehotnej žene nárok na túto dávku a za akých podmienok?
5. Nedôveryhodný e-shop nemá uvedené údaje prevádzkovateľa
Pozornosť treba venovať aj tomu, keď chýbajú povinné identifikačné údaje prevádzkovateľa ako meno a adresa príp. kontaktné údaje ako telefón a mail. Povinnosťou každého e-shopu je, mať na stránke zverejnené aj svoje všeobecné obchodné podmienky a reklamačný poriadok, ktoré je dobre si vždy prečítať. Ak však chýbajú, je to znak, že ide o nedôveryhodný e-shop.
Nedôveryhodné e-shopy podľa SOI:
– nakupuj123.sk
– bonky. sk
– suprisimo.sk
– booho.sk
– finlando.sk
– rayray.sk
– fashy.sk
– gigastore.sk
– zozu.sk
– lunzo.sk
– shopolo.sk
– huglo.sk
– alabo.sk
– mobiluj.sk
– eleganceshop.sk
– autoelektrony.sk
– viagogo.sk
– chyza.sk
– rajpradla.sk
– zasielkonos.sk
– fashionline.com
– jordanshoes.com
– moletka.eu
– perfektna.sk
– kociky-leja.sk
– elekroeldo.sk
– sunsea.sk
V týchto prípadoch ide o odporúčanie a nemusí ísť priamo o podvod. V zozname SOI sú aj e-shopy, s ktorými mali zákazníci zlé skúsenosti, či už s nedodaním tovaru alebo napr. vymáhaním vrátenia platby. Tento zoznam samozrejme nemôže byť kompletný, keďže podvodníkov stále pribúda. Ak tam nejaký e-shop nenájdete, neznamená to, že je dôveryhodný. Ak sa predsa len rozhodnete nakupovať z menej známeho e-shopu, určite si vyhľadajte na internete nejaké ďalšie informácie o prevádzkovateľovi a ideálne aj recenzie iných zákazníkov.
2 komentáre
a aku.maju zakaznici skusenost so strankou brucd ?
Dobrý deň Janulka, takúto stránku nám ani nevyhľadalo. Napísali ste to správne?