Keď dieťa začína rozprávať, nepozastavujeme sa nad jeho výslovnosťou. Mesiace a roky však plynú, dieťa rastie a keď sa pomaly blíži nástup do predškolského ročníka a do školy, začnú sa v nás ozývať obavy, či sme niečo nezanedbali, keďže výslovnosť nášho dieťaťa nie je práve najzrozumiteľnejšia. Ako naučiť dieťa povedať R ešte pred zasadnutím do prvej triedy?
Keď výslovnosť nie je taká, aká by mala byť
Detská reč sa neustále vyvíja. My rodičia sme zvyknutí na to, ako naše malé dieťa rozpráva. Rozumieme mu a niekedy sme veru jediní, kto vie, o čom je reč. No keďže s porozumením dieťaťu nemáme problém, stáva sa, že si ani neuvedomíme, že výslovnosť by už mala byť lepšia a viac – menej bezchybná. Neraz nás na chybné vyslovovanie a nezrozumiteľnosť upozorní až pediater. Najčastejšie ide o chybné vyslovovanie hlások „r“, „l“ , „š“, „č“, „ž“.
Čistý prejav by dieťa malo mať do veku, kým nastúpi do prvej triedy základnej školy. Konzultácie u logopéda však môžu absolvovať už ročné deti. Vo všeobecnosti sa za akúsi hranicu, kedy ešte nad výslovnosťou dieťaťa môžeme bez obáv prižmúriť oko, považuje vek tri roky. Dobrou správou je, že všetko sa dá naučiť. Na učenie správnej výslovnosti slúžia špeciálne rečové cvičenia, s ktorými vás oboznámia v ambulancii logopéda.
R ako rozprávanie – Toto by ste pri učení mali vedieť
Hoci nám dospelým sa zdá vyslovenie písmenka R jednoduché a v bežnej komunikácii nám ani nenapadne zamýšľať sa nad tým, ako ho správne vysloviť, deti sa to musia naučiť. Často im však ani nevieme presne opísať, ako vlastne táto hláska vzniká a ako pracuje jazyk a svaly pri jej vyslovovaní. Aj s týmto nám pomôže detský logopéd, s návštevou ktorého by sme nemali čakať, ak hľadáme usmernenie, ako naučiť dieťa povedať R.
Pri správnej artikulácii písmenka R treba dodržať určité pravidlá:
– Jazyk smeruje nahor
– Špička jazyka sa dotýka ďasien za hornými zubami
– Čeľustný uhol má byť väčší – znamená to, že ústa majú byť pootvorené. Zuby by mali byť od seba vzdialené približne 1 cm (ak treba, môže si dieťa vložiť do úst prsty a „zahryznúť“ do nich, aby sa mu ústa nezatvárali)
– Pri vyslovovaní slova vydýchneme. Vďaka tomu prúd vzduchu rozvibruje jazyk
– Jazyk sa k ďasnu pritláča jemne
Ako naučiť dieťa povedať R
Aby bolo precvičovanie naozaj účinné, treba dodržiavať pravidelnosť. Rečové cvičenia by sa na nejaký čas mali stať súčasťou denných aktivít každý jeden deň v trvaní približne 5 – 10 minút. Na učenie si vyhraďte čas, kedy sa vaše dieťa cíti v pohode, je spokojné, nie je unavené. Je dobré, keď sa rodič dokáže vcítiť do kože svojho dieťaťa a zbytočne tak naňho nebude pri cvičení tlačiť. Chce to čas a trpezlivosť, ale aj schopnosť premeniť učenie na hru.
Aby bolo učenie zábavou
Oromotorické cvičenia, ako sa rečovým cvičeniam hovorí, sa zameriavajú na to, aby si dieťa postupne uvedomovalo, ako má používať jazyk, zuby a celkovo ústa na rozprávanie a správnu výslovnosť. Nejde vlastne ani tak o to, aby si to uvedomilo dieťa, ako skôr jeho mozog a všetky tie telesné neuroprocesy, vďaka ktorým rozprávame zrozumiteľne bez zamýšľania sa nad tým, ako a kam kladieme jazyk, v akej pozícii máme zuby, a podobne. Toto nám funguje automaticky. Oromotorické cvičenia teda slúžia na to, aby si to zautomatizovalo aj dieťa.
8 viet, ktoré potrebujú (nielen) deti počuť každý deň
Okrem precvičovania treba pri učení aj schopnosť rozlíšiť správnu a nesprávnu výslovnosť. Upozornite dieťa, keď niekto iný nesprávne vysloví písmenko R a veďte ho k tomu, aby si to všimlo aj samé. Je dobré, keď sa dieťa naučí všímať si chybnú výslovnosť najskôr na niekom inom a potom aj na sebe. Taktiež je dôležité, aby dieťa vedelo vnímať v slovách prítomnosť písmena R. Môžete sa hrať na „slovnú skrývačku“ a hľadať, v ktorých slovách sa ukryla hláska R. Kto ich odhalí viac? 🙂
Precvičujeme hlásku R
Jazyk je sval a na to, aby správne fungoval, potrebuje cvičiť. Môžete to dieťaťu vysvetliť aj týmito slovami. Ako naučiť dieťa povedať R? Na začiatok je vhodné porozprávať sa s ním, aby vlastne vedelo, prečo musí odrazu opakovať všetky tie slovíčka a vety, či robiť zvláštne veci s jazykom. Keď tomu bude rozumieť, bude lepšie spolupracovať.
Oromotorické cvičenia – V hlavnej úlohe jazyk
1. Jazyk ide za horné rezáky. V tejto pozícii dieťa vydrží 10 sekúnd. Po krátkej prestávke opakujeme.
2. Jazykové „drepy“ – Jazyk za horné zúbky a potom za dolné. Dieťa nehýbe hlavou ani celými ústami, pohybuje sa iba jazyk. Zopakuje sa 10x.
3. Koník – Dieťa „prilepí“ jazyk o horné podnebie a v tejto polohe vydrží. Následne môže urobiť zvuk koníka 10x.
4. Cukrík v lícach – Dieťa zatlačí jazyk zvnútra striedavo do jedného líca a potom do druhého líca. Môžete sa s ním „pretláčať“ tak, že mu priložíte prst zvonka na líce.
Trénujeme slovíčka
Metód, ako naučiť dieťa povedať R, je viacero. Keď si už jazyk zacvičil, na rade sú slová s písmenkom R. Vyberajú sa najmä také slová, v ktorých sa R nachádza po hláskach T a D. Písmeno R sa v nich vyslovuje ako hláska D. Napríklad slovo „trpaslík“ dieťa vysloví „t-d-paslík“ s tým, že ho vysloví rýchlo a s výdychom, aby sa prúdom vzduchu rozkmital jazyk. Ústa treba mať akoby v úsmeve. Pomôckou môže byť vložený malíček do kútika úst a akoby zahryznutý, aby boli zúbky od seba v dostatočnej vzdialenosti.
Aké slová sú najčastejšie súčasťou rečového cvičenia? Trpaslík, trnka, trampolína, triangel, trabant, trezor, trojkolka, trinásť, strašidlo, petržlen, strom, strecha, citrón, traktor, tričko, trojlístok, tráva, trúbka, trón, traky, trenky, trolejbus, dres, drep, drozd, drôt, drevo, drevenica, drak, drahokam, dreváky, vedro, hydrant…
Tieto slovíčka dieťa teda vyslovuje tak, že namiesto R povie D. Postupným, a najmä pravidelným precvičovaním sa jazyk určite rozhýbe správnym smerom.
Rada na záver: Ak na to vaše dieťa ešte nie je pripravené, nenúťte ho povedať R a opakovať slová, v ktorých sa táto hláska nachádza. Môže sa z toho totiž rozvinúť zlozvyk – tzv. francúzske alebo hrdelné R. A tento zlozvyk sa už potom veľmi ťažko odstraňuje.