Materská dovolenka – radosť alebo depresia?

Autor: spokojná mama
0 komentár

Článok patrí do sekcie blogu. Tieto články vyjadrujú vždy názory a pocity jednej z našich spokojných mám, nie celej redakcie. Čítaj ich prosím s nadhľadom a humorom tak ako boli aj písané. Príjemné čítanie ti praje spokojná mama M.

Ako sa máte?“ pýtam sa nadšene kamarátky, ktorú stretnem vonku s kočíkom prvý krát od jej pôrodu.

Ach nevieš si ani predstaviť. Byť matkou je neskutočne ťažké. V noci k malej vstávam asi 100x, cez deň zas stále plače a ja neviem prečo. Nikto mi nepovedal, že vychovávať dieťa bude také ťažké.“

 

 

Priznávam, že „nevieš si ani predstaviť“ ma ako matku 6 ročného syna trošička zarazilo lebo teda okrem toho, že mám predstavivosť naozaj skvelú, tak som si týmto obdobím samozrejme sama prešla. Čo ma ale skutočne zaráža a vlastne tak trochu ako matku mrzí, je fakt, že väčšina mladých mamičiek, ktoré stretnem odpovedá na otázku ako sa má, takmer rovnako.

Vyčerpanosť, únava dokonca až bezradnosť sú nie príliš sympatické slová, ktoré v týchto rozhovoroch prevládajú. Žiadne alebo len veľmi výnimočné „Byť matkou je krásne“, alebo „Teším sa, že je konečne s nami.“

 

Vyčerpané matky na materskej – patríš medzi ne aj ty?

 

Svoje dieťa skutočne miluješ a cítiš obrovské šťastie, že ho máš. Tieto pozitívne pocity sú ale často (predovšetkým v prvých mesiacoch) prevalcované vyčerpanosťou či dokonca depresiou.

Prešla si obrovskou zmenou. Zmenilo sa tvoje telo, s ktorým si sa možno ešte nestotožnila. Zmenil sa režim tvojho dňa, ktorý sa na 100% prispôsobuje tej malej čarovnej bytosti, ktorej ešte ani celkom nerozumieš. Spávaš teraz menej ako za čias tvojej prežúrovanej mladosti. Zmenil sa celý tvoj život.

Zmenil sa ale k lepšiemu, úžasnejšiemu a radostnejšiemu. Absolútne a neporovnateľne. Možno to len v dni, kedy spíš menej ako 5 hodín a celý deň na rukách nosíš plačúce dieťa nevieš takto vyhodnotiť. ☺☺

Občas to skutočne môže byť na materskej vyčerpávajúce. Dôležité ale je uvedomiť si, že je to len krátke obdobie, kedy ťa dieťatko „trápi“. Či už je to kolikou, detskou chorobou, prerezávaním zúbkov…Náročnejšie obdobia zas vystriedajú tie nádherné.

 

Ako ostať na materskej v psychickej pohode?

Nie som žiadny psychológ, som len matka. Nemyslím si, že som týmito skvelými radami „vynašla Ameriku“. Viem, že sú to bežné veci, no rovnako viem ako často je na ne v bežnom živote zabúdané.

 

Vyrozprávaj sa

Ak máš akékoľvek negatívne pocity, neboj sa o nich hovoriť. Snaž sa ale nebyť „chronický sťažovateľ“, ktorý každej kamoške na ulici v rámci dvojminútového rozhovoru kvetnato popíše aké je to všetko ťažké. S konkrétnym problémom sa vyrozprávaj najlepšej priateľke. Ideálne takej, ktorá ma tiež dieťatko a dokonale rozumie tomu, čím si práve prechádzaš. Povedz jej ako sa cítiš, čoho sa bojíš alebo s čím si nevieš dať rady. Snaž sa vyhnúť istým typom „kamarátok“, nazvem ich “pozitívne slniečka“, ktoré ťa upokoja konštatovaním „Neboj moja, bude to horšie.“

 

 

Neizoluj sa

Materská dovolenka ( áno všetky milujeme toto pomenovanie ☺) je obdobím kedy opustíš kolektív v práci, s priateľmi sa stretávaš možno menej často a obmedzíš určite aj večerné vyrazenie s kamarátkami na pohárik vínka. To ale neznamená, že čas máš tráviť sama s dieťaťom. V žiadnom prípade!

Ak nemáš svoju kočíkovú mafiu a tvoje priateľky nie sú tiež na materskej, je tak vaše stretávanie značne obmedzené. V takom prípade určite skús vyhľadať napríklad najbližšie materské centrum. Navštevuj interierové detské ihriská pre najmenších či kaviarne s detským kútikom. Mamičky na materskej sú obvykle veľmi prívetivé tvory, ktoré sa rady zoznamujú a nadväzujú nové kontakty. Takže…. nadväzuj kontakty, stretávaj sa, rozprávaj sa a neostávaj s dieťatkom celé dni sama.

 

 

Nezabudni na svoje záľuby

 

Prebaľovanie, kojenie, uspávanie, varenie, pranie, prechádzky s kočiarom… a tak stále dookola. Dieťatko a domácnosť zaberie veľmi veľa času. Nedovoľ však aby ti neostalo nič, čo ťa baví a čo je iba tvoje.

Manžel či natešená babka si určite radi popestujú na hodinku – dve, pár krát do týždňa. Ak si pred tým, ako ti začala „materská dovolenka“  chodila pravidelne cvičiť, navštevovala nejaký kurz či obľubovala stretnutie na káve s kamarátkami nevzdávaj sa toho. Nájdi si spôsob ako tráviť aj čas pre seba, bez dieťatka. Uvidíš, že sa k nemu budeš vracať psychicky oddýchnutá a o to viac, sa naň budeš tešiť. Pamätaj si, že dieťa cíti tvoje pocity. Radosť ale aj nervozitu. Spokojné môže byť len ak budeš spokojná ty.

 

Čas s partnerom

Pri dieťatku sa určite nemôžte venovať jeden druhému tak ako predtým. Snažte sa však vyhradiť si voľné spoločné chvíľky. Spoločný pokojný rozhovor ( normálna komunikácia, výkriky podaj mi plienky a pod. sa nerátajú ) partnerov je vo vzťahu veľmi dôležitý.

Nezabúdajte na spoločné rande. Kľudne aj s dieťatkom. Obliecť si z času na čas pekné šaty a pre zmenu hodiť na seba aj make-up a parfém je príjemná zmena pre tvoje sebavedomie aj pozornosť tvojho partnera. Pokojne sa len prejdite s kočiarom niekam na kávu, na terasku. Účel to určite splní.

 

 

 

Uvedom si svoje šťastie

Žijeme v dobe porovnávania. Renáta už stihla po pôrode schudnúť na pôvodnú váhu, Monikina malá zas prespí celú noc… bla, bla, bla.. PRESTAŇ! Často riešiš všetkých naokolo a vôbec si neuvedomuješ svoje šťastie. Pozri sa na svoje dieťa. Je krásne, zdravé a ty si spokojná mama. Možno len trochu unavená ale spokojná!

…nie, naozaj nie je bežné mať dva mesiace po pôrode naspäť svoju pôvodnú postavu. A ak sa necítiš ešte vo svojom tele pohodlne, nakúp si voľnejšie oblečenie, ktoré zakryje, čo zakryť treba.

…áno dieťatko ti teraz často plače (kolika, zúbky?) ale uvedom si, že je to len krátke obdobie, na ktoré si čoskoro ani nespomenieš.

…takto by som mohla pokračovať ešte dlho no pointa je: Nerob si zbytočné starosti a uvedomuj si svoje šťastie.

Pridať komentár

Mohlo by sa ti páčiť